Harzen

Bedømmelse af sporet

Samlet bedømmelse bikepark + guiede tur 3.6 out of 5 stars

OBERHARZEN:

Brocken, i Danmark kendt som Bloksbjerget, er med sine 1141 moh. det højeste punkt i nationalpark harz og det er nok brocken og bikeparkerne som er mest kendt i Danmark, men Harzen er så meget mere end det.

Harzens historie går langt tilbage og er værd at sætte sig ind i. Man har fundet spor af Homo erectus, Neandertalere, middelalder minedrift, pesten i det 14 århundrede, svenskernes hærgen af området i trediveårskrigen, voldsom mine og skovdrift som næsten udryddede skovene for 200 år siden og under anden verdenskrig var Harzen et vigtigt område for Nazisternes rustningsindustri. Efter krigen blev ca. ⅔ af Harzen Sovjetisk og flere af bjergtoppene bla. Bloksbjerget var militært spærreområde. Efter 1989 blev området igen tilgængeligt for turister.

STARTEN:

Der er mange gode startpunkter i Harzen. Vi valgte Altenau hvor MTB-Harzen v/ Martin Nørris (30251542) har sin base på hotel De tre bjørne, Auf der Rose 11, 38707 Altenau, Tyskland. Sporets start finder man nemt ved at følge sin guide og så bare derudaf.

ENSRETTET:

Nej ingen ensretning her, bortset fra i bikeparkerne, der kører man kun ned.

BESKRIVELSE AF TUREN:

Dag 1:

Vi skulle have bilturen ud af stængerne, så Martin tog os på en lille 22km rundtur i nærområdet, og der var det sørme fint at køre. Næsten med det samme skulle vi ned af en zigzag sti med steps, så en del grusveje som bragte os op i højden, derefter et par vilde stenede nedkørsler, en vildt hård singletrack opkørsel, smukke stier langs søer, med rigeligt drilske rødder og så hjem mod Altenau.

Dag 2:

30 graders varme og vi forventede at gå midt over, men efter en times tid på en blanding af grusveje og lækkert singletrack, kom vi til en dejlig badesø og kunne ligge i vandet og køle lidt af. Derefter fortsatte det i samme stil indtil frokostpausen ved bikepark Hahnenklee. Målet i dag var ikke bikeparken, men nu vi var her, skulle det da lige prøves. Vi købte dog ikke liftkort, men cyklede turen op to gange ad grusstier og prøvede flowtrail og freeride track ned. Resten af dagen fortsatte med den samme skønne blanding som formiddagen bød på, plus en badetur mere, ca. 52km i alt.

Dag 3:

Mørkegrå skyer og en tæt tåge hang tungt over os da vi begav os ud på dagens tur, men vi følte os klar til hvad der måtte komme og satte afsted. Formiddagen forløb som planlagt, opad på grusveje så vi blev helt indhyllet i de lavt hængende skyer og så ad stier og singletrack indtil frokosttid hvor vi endte på en lang snoet nedkørsel, og her kunne vi for første gang lugte vores bremser. Efter frokost kørte vi mod Ilsenburg, men efter få km. åbnede himlen sig i en balstyrisk syndflod. Den planlagte 60km tur blev på stedet aflyst og Martin improviserede en ny rute, som viste sig at være helt fantastisk smuk, ad stier langs floder og små vandfald. En helt modbydelig svær, lang, teknisk opkørsel på glatte sten og rødder, fik han også klemt ind, men tyskerne på e-mtb fik ikke lov at køre fra os op ad den.

Hen ad eftermiddagen havnede vi på toppen ved Torfhaus med udsigt mod Brocken. Her blev der fyldt op med kage før vi begav os ud på en ca. 7 km. singletrack-agtig nedkørsel, ikke så stejl at bremserne var i brug hele tiden, men stejl nok til at hver sten eller knold blev et lille hop, med kæmpe smil hos alle. Det blev til i alt 44 km en dag, men super hyggeligt og mudret til fra top til tå.

Dag 4:

Vores sidste dag valgte vi at bruge i bikepark Hahnenklee, men denne gang købte vi liftkort og prøvede flowtrail, northshore, Downhill, freeride og flere af dem i forskellige udgaver. Er man til DH går man bare all-in og smadrer ned af de vildeste velbyggede spor, men er man mere en XC type kan man holde sig til flowtrail og flytte lidt grænser på små hop, tabletops og berms i massevis.

OPSUMMERING:

Det her er et skønt område at cykle i, men sammenlignet med opmærkede danske spor så er der ret meget grusvej. Vores guide, Martin Nørris, mener at hans ruter er 50% singletrack og skovstier, resten grus, men det er helt med vilje, for at gøre de lange seje opkørsler spiselige for alle, så man ikke er brændt ud efter 4 timer. Indimellem skal man dog op af superfede, benhårde, tekniske steder, så grusveje stjæler ikke fornøjelsen.

De stier Martin kender er ofte vandrestier, så man skal ikke forvente at de er “bygget” til MTB. Man kører meget på naturlige spor og kommer nogle gange ud for sektioner med rødder og grøfter som er så svære at passere, at der både kræves teknik, balance og mod, enkelte steder måtte vi af og bære cyklen.

Med Martin som guide bliver man præsenteret for en side af Harzen som ikke kun er Brocken og Bikeparks, her drejer det sig om at gøre det til en heldagstur og der er altid tid til at vente på sidste mand i gruppen.

1. Ture fra 20km og op.
  2. Ikke opmærket. (brug guide)
  3. Grusveje, stier, singletrack, flow.
  4. Bikepark med lift (28 euro pr. dag)
  5. kræver god form.

Udførsel  1 out of 5 stars 5 out of 5 stars
Opmærkning  0 out of 5 stars 5 out of 5 stars

Kort over pakering

Det er ikke muligt at downloade en gps file til de spor vi har kørt, af respekt for vores guide. Men du kan købe en tur gennem MTB Harzen ved at klikke HER!!

Martin Nørris fra MTB Harzen har mere end 1500 km. Stier han kan fremvise. Så der er nok til alle kan få noget ud af det.
Du kan læse mere på hjemmesiden og facebooksiden for MTB Harzen.