Assens Stadion

Bedømmelse af sporet

3 out of 5 stars

I 2015 blev et nyt spor åbnet i Assens. Det er oprettet i et samarbejde mellem Assens kommune og MTB Assens og ruten er åben for alle og er gratis at benytte.
Sporet er markeret hele vejen rundt, dog er der nogle enkelte steder, hvor markeringen kan være lidt svær at finde ud af og man skal være ekstra opmærksom.
Efter en tur eller to rundt, skulle det til at være finde ud af. Sporet er både markeret med pile på pæle og gule prikker/pile på træerne.et enkelt rødt stykke
Sporet er på små 6 km. og der er en fin blanding mellem singletrack, lidt grusvej og nogle enkelte små strækninger på asfalteret cykelsti.

Den første del af sporet udnytter det lille skovområde nord for selve Assens stadion og man kører på både sektioner af MTB singletrack og små skovstier, som også deles med skovens andre gæster. Så her skal der køres forsigtigt.
Der er en del mindre bakker som alle kan klare. Dog skal man lige være opmærksom på, at man et enkelt sted kan vælge den stejle bakke som er markeret med en rød pil. Men der er mulighed for at køre udenom.
Derefter kommer man ud til en asfalteret cykelsti som kan kører på et kort stykke. Så skal man op ad bakken til højre og i stedet for at følge den hvide pil til højre, skal man køre ligeud og følge de gule prikker.
Efter et længere stykke på asfalt og ned af bakke, krydser man en lille å, hvorefter man skal holde til venstre og cykle under ringvejen for at komme ind på den anden del af sporet, som udnytter skovområdet øst for Østre ringvej. Denne del er lidt smattet i vådt vejr og lidt grus på sporet ville gøre underværker.
Denne del er 90% singletrack og kun nogle enkelt korte stykker på grusvej. Der er ikke nogen virkelig hårde stigninger eller tekniske nedkørsler. Ruten lægger primært op til god fart og masser af sving.

Når man har kørt forbi shelterpladsen første gang, så skal man køre lige ud og IKKE over træbroen.
Og igen lige efter man kommer ud af skoven, skal man til højre som pilen viser og ikke til venstre som de gule prikker viser.
Anden gang man kommer forbi shelterpladsen, kommer man fra en anden retning, Man fortsætter med at følge sporet og kommer til et rigtigt fedt stykke med masser af flow og bløde sving. Derefter kommer det sidste stykke singletrack, som er meget snørklet og som virkelig udfordrer kørerens teknik. Til sidst er der en lang nedkørsel og så kommer man tilbage og krydser igen under Ringevejen samme sted som før. Derfra skal man følge stien langs åen, hvor man så kommer tilbage til sporets start.

Opsummering:

1. Blandet sportype, singletrack, grussti og asfalt.
  2. Godt flow, især på anden del
  3. Markeret, men lidt forvirrende nogen steder.
  4. Blødt underlag

Jeg har valgt at give sporet 3 ud af 5 stjerner. Området er ret godt udnyttet, men ikke særlig stort. Der skal arbejdes med markeringen af sporet, så man ikke kommer i tvivl når man ligger med en god fart. De mange sving gør sporet udfordrende, giver et godt flow og man kan de fleste steder holde en god fart uden at sporet føles snævert.

Sporet er et godt tiltag for dem der bor i Assens og omegn og er bestemt et besøg værd.

Skrevet af: Esben Johannes Bøll

Kort over parkering

Download den blå rute til din GPS Download

Download den røde rute til din GPS Download

Det er Assens kommune og MTB Assens. der har stået for at lave sporet

Læs mere på Assens kommunes hjemmeside