Trek Fuel EX 5 2017 – Fuld sjov på sporet til budget penge.

Trek Fuel EX 5 en super trail cykel med Downhill DNA Pris 15.999,-

Vi har her på Sporguide.dk haft lånt Treks Fuel EX 5 2017

Daniel har givet den en grundig test.

 

Cykel Mads lemvig og Cykler.dk har været så venlige at låne os en dejlig Trek Fuel EX 5 som jeg har testet grundigt.

 

Cyklen generelt

 

Først og fremmest lidt om cyklen Fuel EX 5 er i den billige ende af Trek fuel EX modellerne, som ender ved topmodellen Fuel EX 9.9 som jeg også har haft testet. Cyklen koster som testet 15.999,- hvor 9.9 modellen koster hele 68.999,-

Cyklen er i forhold til 2016 ændret en del i stellet og er med hvad der kalder “Straight shot downtube” som også bruges på Treks Downhill og Enduro cykler og giver cyklen en styrke i stellet sjældent set på trail cykler i den prisklasse.

Stellet er udstyret med Treks velkendte ABP full floater affjedrings system, som holder affjedringen aktiv under ned bremsning.

Den er udstyret med en Rockshox Deluxe bagdæmper som giver en blød og behagelig affjedring som er klar til også at tage kraftigere slag når sporet bliver mere vildt og med sine 130mm vandring kan den sluge stort set alle spor i danmark.

Foran er cyklen udstyret med en Rockshox Recon 130mm forgaffel, dejligt at se en cykel i dette prisleje komme med en luft forgaffel, dette gør indstilling af gaflen meget nemmere og vedligeholdelse er også nemmere, gaflen er dog i tunge ende og kan have en tendens at lade cyklens front dykke unødigt hvis der kommer luft under hjulene, denne er også udstyret med compression justering på gaflen, det blev sat på helt åben fra starten og faktisk ikke rørt under hele testen.

Cyklen ruller på Treks egne Bontrager fælge og nav som utroligt nok igen for en cykel i denne prisklasse er hjulene i Boost standard, dette gør hjulene mere stive og responsive.

På de udmærkede hjul fra bontrager var der monteret schwalbe smart sam plus dæk og Shimano Deore m315 bremser ikke verdens bedste dæk eller bremser.

Til a drive den frem er den udstyret med Shimano Deore 2×10 og en RaceFace Ride Krank med 36/22T klinger.

Bontrager sadlen er monteret på en fast bontrager saddelpind, havde ønsket at se en dropper post.

 

Shimano m315 bremser står for stoppekraften på cyklen og med den fart man nemt får på den er en smule under dimensioneret, cyklen er også udstyret med Trek’s Knock Block som gør at styret ikke kan drejes hele vejen rundt, en ting som er ned arvet fra Trek’s enduro og downhill cykler.

ude på sporet.

 

Cyklen er designet til at kører ned af bakke med fuld hammer og måske også hurtigere end bremserne er bestemt til.

Cyklen ruller umådeligt hurtigt og er nem at træde op i fart, Full floater affjedringen fjerner langt det meste pedal bob selv i åben mode, i climb mode vil cyklen bare op af og den vel designet geometri gør cyklen dejlig stabil men stadig manøvredygtig selv på helt stejle skråninger.

Så snart du vender cyklen ned af bakke og låser dæmperen op forvandler den sig fra en klatrende XC cykel til en spor ædende trail cykel med fuld valuta på smil kontoen.

Cyklen reagere hurtigt og er utrolig manøvredygtig bagdæmperen æder rødder og sten på sporet og er med at til indgyde en masse tillid til køreren, i svingene støtter full float systemet en rigtig godt og man føler cyklen kan presses gennem svingene. Affjedringen og den opdaterede geometri gør at cyklen bare griner af rødder og sten og andre ujævnheder på sporet.

 

 

Trek ADP full float affjedrings system gør cyklen super stabil selv under hårde opbremsninger. Rockshox Recon forgaflen holder med sine 130mm vandring forhjulet til jorden selv når underlaget bliver råt

Det rigtig gode

 

Treks Fuel EX 5 har umådeligt mange fordelle og jeg kan kun være imponeret over den. Det er sjældent at se cykler i den prisklasse preforme så godt.

Et absolut plus er Rockshox Deluxe bagdæmperen og Bontragers Boost hjul begge er med til at en sjov oplevelse af cyklen.

Full Floater ABP affjedringen fungere eminent og giver en en tryghed og tillid til cyklen og giver en lyst til at presse cyklen.

Et andet klart plus er opdateringen af geometrien cyklen som gør cyklen super sjov at kører på, geometrien gør den nem at manøvrere selvom den har en ret lang hjulbase og derfor er utrolig stabil på ned kørsler.

 

Shimano Deore 2×10 gearsystem giver cyklen en rigtig gear rækkevide og med 2x er næppe den stigning du ikke kan komme op af.

Det knap så gode

Shimano Deore 2X setup er ganske fint dog har den en tendens til at smide kæden når den er på mindste klinge, her kan kæden så klemme sig fast mellem forskifter og stel, dette ville være løst

ved at montere en simpel chain guide eller en bagskifter med kobling.

Cyklen er all-in-all en rigtig god samlet pakke, der er dog enkelte ting jeg vill opgradere med det samme.

Som det første ville jeg montere en dropper post, det bør efterhånden været almen kendt viden at en dropper post er den bedste opgradering du kan lave på din cykel.

De monterede Schwalbe smart sam dæk ikke ordentlig egnet til de naturlige danske spor med mange rødder, de ruller enormt hurtigt på grund af de høje center knopper, ligelede
s lidt dækket af for små side knopper så dækket kan let skride i sving.

Cyklen er en umådelig hurtig cykel og presser man den kan man til tider godt få brug for mere bremsekraft en hvad cyklen har som standard.

 

4 ud af 5 stjerner til en super cykel

Opsumering

 

Trek Fuel EX 5 er en super trail cykel til en skarp pris du får en rigtig godt start cykel og det er let platform at opgradere på.

Cyklens egenskaber giver en selvtillid på sporet som kun give dig et smil på læben når du suser ned af sporet.

All-in-all en super trail cykel som ikke bryder banken.

Cyklen får i min bog 4 ud af 5, det der trækker ned er deore bagskifteren, dækkene og den manglende Dropper post.

En stor tak skal der lyde til Cykel Mads Lemvig og Cykler.dk for lån af cyklen.

Skrevet af: Daniel Spanggaard Kristensen

Kommentér dette: