Vælg den rigtige cykel

Det kan være rigtig svært at vælge sin første mountainbike, eller vælge den næste, for der er så meget at tage højde for.

I denne blog vil jeg forsøge at forklare lidt om de forskellige cykeltyper, deres anvendelse og cyklens opbygning generelt. Jeg håber at det kan gøre det nemmere for dig at vælge ny cykel i fremtiden. Der vil være nogle engelske gloser, fordi det giver mere mening at kalde tingene det de hedder på engelsk frem for at fordanske det.

Først vil jeg lige opridse alle de typer at mountainbike der efter min mening er at vælge imellem.

1. Cross Country (XC)

En cross country cykel kendetegnes på dens meget stejle head angle på 69⁰ eller mere. En cross country cykel er nok det tætteste man kommer på en landevejscykel. Den er bygget til er performe op af bakke, og det er en rigtig segment killer. Moderne xc cykler vejer i omegn af 10kg +- og er ofte bygget i carbon. Desuden er de fleste med fast saddelpind og ligger et sted mellem 100-120mm vandring. Akselafstanden er ofte længere end på andre mountainbikes og dette gør at den er rigtig god at klatre på. De fleste løb bliver vundet på opkørsler i xc klassen. Frempinden på en xc cykel er ofte længere end andre for at rytteren kommer i en mere klatre venlig position. Dog kan man tilpasse dette efter en selv.

2. Trailbike

Trailbiken er de seneste par år blevet mere og mere populære i Danmark, i takt med at sporene ligger mere og mere op til det. Moderne trailbikes er bygget sådan op at de faktisk kan klatre helt ok, og de er ret livlige nedad. Ofte har de en korte frempind end på en xc cykel og et lidt bredere styr, dette giver mere kontrol nedad. En trailbike vil også ofte være udstyret med en dropper seatpost, eller det er hvertfald en god ide at få en på. Head tube angle er ofte på mellem 66-68⁰ og akselafstanden er som regel kortere end en xc cykel. Hvis du er mere til smil på læben og leg, og nyder du ligeså meget at cykle ned som op, og opsøger du alle hop og drops der er på sporet så er en trailbike måske noget for dig. En trailbike er ofte med fullsuspension og ligger et sted mellem 130-150mm vandring.

3. Enduro

En enduro cykel er en perfekt harmoni mellem en downhill cykel og en xc cykel. Enduro er en løbstype hvor man skal cykle imellem stages, her skal der både cykles op og ned og på grusvej. Hver stages er så en downhill sektion som køres på tid. Altså det kræver en cykel som man både kan holde ud at træde op af bakke, men som også kan tåle nogle tæsk ned af bakke. Og hvis man en dag bliver træt af at cykel op og gerne vil tage liften og bare give den gas i bikesparks så kan cyklen også sagtens det.
head angle på en enduro bike er mellem 65-67⁰ og det gør at den performer rigtig godt ned af, men at den stadig kan cykles på op af bakke. Vandringen på en enduro cykel er mellem 150-170mm. Hvis man drømmer om at kører i den Danske Downhill cup eller trailcuppen er en enduro cykel et rigtig godt valg.

4. Downhill

En downhill cykel er konstrueret til kun at kører ned af bakke. Downhill cykler har mellem 180-250mm vandring og æder alt terræn. Desuden har de en ret lav center gravity som gøre dem mere rolige i sving. Disse cykler er udstyret er dobbelt crowned forgaffel som man ser det på motocross. Med en downhill cykel gør man alt for at undgå at cykle op af, men tilgengæld er man stor tilhænger af at kører så hurtig ned af som muligt og tage nogle kæmpe hop. Downhill cykler har ofte 7 eller 9 speed gearing.

5. Fatbike

En fatbike ligner mest en xc cykel bare med kæmpe dæk, og det er det i bund og grund også. Geometrien på stellet har ikke ændret sig meget.
En fatbike fås med, og uden affjedring i forgaflen. En fatbike er rigtig sjov når det er meget mudret, om vinteren eller ude på stranden. F.eks. ved vesterhavet hvor sandet er fast.
Med en fatbike slutter mtb sæsonen aldrig rigtig helt. Og med sådan en kan man komme på helt nye eventyr. Den fås også i nogle udgaver i en fullsuspension og så bliver det pludselig rigtig sjovt at kører på de normale singletracks. Den æder rockgardens og små ujævnheder.

6. Dirt Jumper (DJ)

Er du til fede trick og høje hop, backflips, nohander og seat grap så er dirt jumper måske noget for dig. En dirt jumper er en parring mellem en bmx og en meget lille mtb. De har ofte 80-100mm vandring i forgaflen, men den er ofte pumpet helt op til maks. De fleste kører 24-26” hjul og har sadlen helt nede i stellet. Førhen var alle dirt jumper med V-bremser, men i dag fås de også med skivebremser. De fleste for ikke at sige stort set alle er med singlespeed. I dirt jump træder man sjælden i pedalerne, det hele handler om at pumpe cyklen gennem hoppene og lave nogle fede tricks.

Geometri forståelse

 

Du har sikkert fået spørgsmålet ”hvad er geometrien på din cykel” eller hørt udtrykket ”denne cykel har bare den helt rigtige geometri til mig” men forstår du hvad der snakkes om?
Efter dette skulle du gerne være blevet lidt klogere på din cykels geometri og hvorfor den er vigtig,

  1. Seat angle
    Seat angle er viklen på saddelrøret målt fra jorden. En stejl vinkel placere rytteren mere direkte over kranken og giver derved er mere effektiv tråd. En vinkel i den lave ende af de 70⁰ er ret ideel.

 

  1. Bottom bracket heigh
    Højden på krankboksen, en lav krank giver mere kontrol over cyklen. Cyklen er mere rolig fordi man er tættere på dækkets kontaktflade. En for lav krank giver dog problemer på rødder og sten og kan betyde at pedalarmen går på flere steder. En fullsuspension cykel kan ikke gå helt så lav da der skal være plads til den kan vandre, men nogle hardtails er helt nede i 300mm.

 

  1. Chainstay længde
    Længden af cyklens chainstay bevirker akselafstanden. Akselafstanden påvirker cyklens manøvredygtighed, en kort chainstay gøre cyklen nemmere at svinge fra side til side, den er nemmere at hoppe på, lave manuals og nemmere at kontrollere i luften. Dirt jumper og freeride cykler har ofte kort chainstay. Derudover flexer en kort chainstay mindre og man får mere ud af sin tråd.

 

  1. Wheelbase
    Afstanden fra center af hjul til center af hjul. Denne afstand bestemmer længden af cyklen, jo længere den er jo mere kontrolleret kører cyklen, især på nedkørsler. Derfor er det vigtig at man gør op med sig selv hvad man vil kører hvis man er af en størrelse der ligger lige mellem en M og L cykel. F.eks. fordi med en L får man lidt længere hjulafstand. Downhill cykler har for det meste en ret lang hjulafstand da de kører høj hastighed er dette et must. Men kører man langsom så er den bøvlet og der skal en korte hjulafstand til.

 

  1. Reach
    Denne afstand er svær at måle, det er den vandrette afstand fra center af kranken til center af gaflens top. Længden er god at bruge til at sammenligne cykler med, da hjulstørrelse og seat angle ikke påvirker den. En reach på 435mm er fornuftig.

 

  1. Top tube length
    Denne længde bruges ikke rigtig til noget, da den varierer meget fra cykel til cykel, og hældningen på saddelrøret påvirker den. Dog er der nogle personer med lange arme som ønsker en lang top tube length, men når du er ude og prøve cykel og synes denne for kort eller for lang, så prøv at spørg efter en anden frempind og juster sadlen frem eller tilbage. Dette kan afhjælpe.

 

  1. Headtube angle
    Denne vinkel er den alle snakker om, den er med til at bestemme din cykels performance og hvad denne er bygget til. En stejl headtube angle giver mere kontrol på opkørsler og gør det nemmere at dreje skarp, hvorimod en slack vinkel gør cyklen bedre nedad. Denne vinkel målet fra kronrøret til jorden.

 

  1. Front Centre
    Dette er afstanden fra midten af ​​forakslen til midten af ​​BB. To meget uensartede cykler kan have samme længde – en kort ramme med en slack kronrørsvinkel kan være identisk med en længere ramme med en stejlere kronrørsvinkel – men performance og håndteringen vil være meget anderledes.

 

  1. Downtube
    Downtube længden er en rigtig god måde at finde ud af om en ny cykel passer dig. Mål din gamle cykel og mål på den cykel du er ude at se på. Er disse tal ca. ens så er du godt på vej. Dog kan hjulstørrelse påvirke dette tal, så hvis du kører på en 26” nu og vil over på en 29” så kan du ikke helt gå efter det mere.
    Målingen fortages fra center af kranken til center af den nedre del af kronrøret.

 

 

Opsummering

Skal du ud af have en cykel eller vil du gerne begynde at kører MTB så er der flere ting at tage højde for. Nu har du læst om de forskellige typer cykler der er, og om hvad disse kan bruges til. Men der er ingen der siger du ikke må tage en enduro cykel og kører xc på, eller en trailbike og kører downhill på. Det er helt op til dig.
Men cyklerne er bygget forskelligt af en grund. Det kan være en fordel at tage til demodage, eller tage ned og snakke med en forhandler og prøve en cykel eller to. Cyklen skal passe dig og din kørerstil. Så find ud af hvad du vil og hvad dit budget er.

Er det første gang du køber cykel kan det være en fordel at købe brugt, da man det første – andet år udvikler sig rigtig meget og finder der udad hvad type MTB’er man er, så kan det være en fordel at det ikke er en helt ny cykel man står og skal skifte ud.

 

Har du nogle spørgsmål eller brug for vejledning så kontakt os endelig på:
kontakt@sporguide.dk

Skrevet af: Rasmus Skovbo

Kommentér dette:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.